De Wet open overheid (Woo) heeft als doel overheidsinformatie beter vindbaar en uitwisselbaar te maken. De wet heeft de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) vervangen. Het grote verschil met de Wob is dat Gemeente Amersfoort informatie actief gaat delen. De komende 5 jaar gaan we dat steeds meer doen. In de tussentijd kun je een Woo-verzoek doen om informatie op te vragen die nog niet openbaar terug te vinden is.
Gemeente Amersfoort werkt aan een verdere verbetering van de dienstverlening. Klachten zijn daarin een belangrijk signaal. Alle klachten die wij ontvangen worden door ons geregistreerd. Bij de behandeling van een klacht nemen wij contact op met de inwoner om de klacht te bespreken.
Openbaarmaking op grond van de wet open overheid (WOO) is in de categorie Klachten nog niet verplicht. De datum waarop openbaarmaking van klachten verplicht wordt, wordt op een later moment bij Koninklijk besluit bekendgemaakt.
Vooruitlopend op deze verplichting publiceren wij maandelijks een overzicht van de afgehandelde klachten. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen mondeling afgehandelde klachten of klachten die schriftelijk (via een brief of e-mail) zijn afgehandeld.
De Wet open overheid (Woo) regelt het recht op informatie over wat de overheid doet. Deze wet geeft ook aan welke informatie ten minste openbaar moet worden gemaakt
Op dit moment zijn de volgende gegevens in het overzicht terug te vinden:
• Ontvangstdatum: de datum waarop de klacht door de gemeente Amersfoort is ontvangen.
• Klachtomschrijving: proces of bejegening
• Organisatieonderdeel: het organisatieonderdeel waarop de klacht betrekking heeft.
• Bevindingen: contactpersoon niet beschikbaar, doorlooptijd niet gehaald, geen contact n.a.v. brief/ mail/ telefoon, geen informatie verstrekt, geen te laat of onduidelijke terugkoppeling, niet professioneel, onheuse bejegening, onjuiste informatie verstrekt, privacy en overig.
• Het oordeel: gegrond/ ongegrond/ gedeeltelijk gegrond/ geen oordeel/ informeel opgelost.
• Conclusie/verbetering mogelijk (Ja/Nee/Gedeeltelijk): kan het verantwoordelijke organisatieonderdeel verbeteringen doorvoeren naar aanleiding van de klacht?
• Dagtekening: de datum waarop de klacht is afgesloten.
• Zaaknummer.